vineri, 22 iulie 2011

Cum sa cumperi o motocicleta second hand

Exista multi factori de luat in calcul atunci cand iti cumperi o motocicleta uzata. Ce tip de motocicleta doresti? Unde sa te uiti? Ce trebuie sa verifici sau testezi la o motocicleta second-hand?


Decide-te ce tip de motociclist esti si cum o sa mergi. O sa faci naveta, o sa fi sportiv, touring sau o combinatie dintre ele? Acesta este cel mai important criteriu de luat in considerare. Fi sincer cu tine. O vitezana de 1000cc iti poate da senzatii tari, dar sansele sunt mari ca iti va face zile fripte daca faci naveta. Ofroad pe un cruiser de asemenea poate dezamagi.




Cumpara de la un dealer cu reputatie daca este posibil. Cumparatorii privati iti pot oferi un pret mai mic, dar nu ai la cine sa te intorci atunci cand motorul se strica sau explodeaza. Majoritatea dealerilor ofera vreun fel de garantie, sau cel putin, te vor ajuta daca se intampla ceva cu motocicleta in primele luni de la cumparare. Daca vrei sa cumperi de la un cumparator privat insista mult sa testezi motocicleta si fi sigur ca esti insotit de o persoana care se pricepe bine la mecanica. Putina rabdare si atentie acum te pot salva de mult timp pierdut mai tarziu. Fi sigur ca actele motocicletei sunt in regula, ca sa nu existe sanse sa fie furat sau sa nu ai probleme la inmatriculare
De la vanzator trebuie sa pleci cu urmatoarele acte:
contract de vanzare cumparare
cartea vehiculului
talonul motocicletei
asigurare RCA
certificat fiscal pe numele vanzatorului. Acest act atesta ca vanzatorul nu are datorii fata de stat. Ai grija ca acest act sa nu fie expirat.
fisa de inmatriculare



Verifica motorul. Ia niste scule cu tine, mai ales o lanterna mica.
Verifica conditia lantului si a foii. Lantul trebuie sa aiba joc sus/jos de maxim 3 cm si dintii foii nu ar trebui sa prezinte semne de uzura. Incerca sa tragi de lant in lateral pe foaie. Nu ar trebui sa existe miscare multa la un lant in conditie buna. Roaga pe cineva sa se urce pe motocicleta si verifica daca lantul are miscare sus/jos. Lanturile se uzeaza in timp, dar foile ar trebui sa reziste mult mai mult. O foaie uzata insemna ori ca piesa e veche ori motorul nu a avut parte de mentenanta.
Cauciucurile ar trebuii sa aiba o suprafata uniforma fara semne de uzura inegala. Cauciucurile folosite pentru naveta vor fi mai mult uzate pe mijloc. Cele folosite pe circuit, vor fi mai uzate pe marginea cauciucului.
Stai pe motocicleta. Vezi conditia manetelor de frana si ambreiaj, linia coarnelor si a furci. Acestea pot fi semne de accident. Mai verifica pentru zgarieturi pe blocul motor, scarite sau toba de evacuare. Tine frana fata si lasa-te cu greutatea pe suspensia fata. Ar trebuii sa fie o miscare egala si ferma. Verifica semeriguriele furcii.
Cat timp verifici furca, verifica discul de frana, cautand uzura inegala sau adancituri. Verifica in etrier cat de groase sunt placutele de frana. Daca motocicleta are spite, verfica conditia fiecarei spite. Pentru toate tipurile, verifica pentru adancituri sau stricatiuni la jeanta.
Daca este posibil, verifica cadrul; scoate seaua ca sa vezi sub ea. Nu ar trebui sa existe adancituri, zgarieturi sau stricaciuni vizibile pe cadru. Daca da, fugi.
Verifica sub carene (daca si motocicleta are carene). Verifica cadrul pentru semene de slabiciune in punctele de sudura. Verifica conditia generala a motorului, bujiile si radiatorul. Verifica de scurgeri langa filtrul de ulei si baia de ulei.
Deschide rezervorul si verifica de semne de rugina folosind o lanterna (nu chibrit sau bricheta)
Verifica nivelul la lichidul de frana. De obicei este o caseta cu geam pe maner. Cu motorul pornit, trage frana fata si elibereaza urmarind nivelul lichidului. Ar trebuii sa se ridice si sa coboare.





Testeaza motocicleta pe drum.
Alege o zi frumoasa, cu drumuri uscate si vizibilitate buna. Sa ai permisul la tine si echipament de protectie.
Alege un traseu cu care esti familiar, cu trafic usor si asfat bun. Porneste incet ca sa te obisnuiesti cu motocicleta.
Verifica franele. Ar trebuii sa intre lin si egal fara franari violente.
Accelereaza prin toate vitezele. Transmisia trebuie sa fie ferma si sa nu sara din viteza cand accelerezi
Pe o portiune dreapta si curata, balanseaza motocicleta stanga dreapta ca sa vezi cum se comporta
Asculta pentru sunete ciudate la motor sau vibratii ciudate. Daca ai vreun dubiu intreaba




Verifica motocicleta dupa tura de test. Cauta scurgeri sau picaturi. Verifica uleiul, ori prin ferestruica, ori dupa ce se raceste motorul prin joja, daca exista. Majoritatea uleiurilor sintetice sau semi-sintetice se innegresc dupa cativa kilometri. E normal.




Cere un istoric de service



Fi realist cand negociezi pretul final al motocicletei. Un vanzator particular poate fi atasat de motocicleta si o negociere agresiva il poate jigni.



Asigurarea nu este optionala.



Nu cumpara o motocicleta mai grea decat poti sa pilotezi. Piloteaza in limita experientei tale. Daca ai vreun dubiu despre motocicleta, nu o pilota.



Motociclismul implica riscuri. Fi pregatit. Nu cumpara cel mai ieftin echipament.



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu